Narkolepsia (chronická porucha spánku)

Narkolepsia (chronická porucha spánku)

Narkolepsia je chronická porucha spánku, ktorá sa prejavuje dennou ospalosťou a náhlymi záchvatmi spánku. Ľudia trpiaci narkolepsiou častokrát ťažko zostanú hore dlhšiu dobu. Narkolepsia môže spôsobiť vážne narušenie každodenného režimu v živote človeka.

Na liečbu narkolepsie neexistuje žiadny liek. Avšak, niektoré lieky pomáhajú pri zmene životného štýlu. Dôležitá je podpora okolia, kde vám môžu pomôcť vyrovnať sa s týmto ochorením.

 

Príznaky narkolepsie

Príznaky narkolepsie najčastejšie začínajú medzi 10 až 25 rokom života. Po niekoľkých rokoch sa môže narkolepsia zhoršiť a pokračuje celý život.

 

Medzi príznaky narkolepsie patria:

nadmerná denná spavosť

Ľudia s narkolepsiou zaspia bez varovania kedykoľvek a kdekoľvek. Môžete náhle zaspať pri rozhovore s priateľmi alebo pri práci. Spánok môže trvať niekoľko minúť alebo až pol hodiny.

 

znížená bdelosť cez deň

Nadmerná spavosť cez deň je zvyčajne prvým príznakom ochorenia. Robí vám ťažkosti pri sústredení sa a vykonávaní určitých funkcií.

 

náhla strata svalového tonusu – kataplexia

Tento stav sa nazýva kataplexia, kedy nastáva celý rad telesných zmien. Prejavuje sa nezreteľnou rečou a slabosťou väčšiny svalov. Trvá niekoľko sekúnd až niekoľko minút.
Kataplexia je spúšťaná intenzívnymi emóciami, ako je smiech alebo vzrušenie, niekedy strach, prekvapenie alebo hnev.
Niektorí ľudia s narkolepsiou zažijú epizódy kataplexie párkrát do roka, niektorí majú tento stav každý deň.

 

spánková obrna

Ľudia s narkolepsiou mávajú často stavy, kedy nevedia dočasne hovoriť alebo pohybovať sa. Tento stav je väčšinou krátky a trvá pár minút. Spánková obrna vyzerá ako dočasné ochrnutie.

 

halucinácie

Počas nástupu rýchleho spánku sa človeku s narkolepsiou môže rýchlo niečo prisniť. Môže sa stať, že tento človek berie sny ako realitu, čím sa bude druhému človeku zdať, že blúzni.

 

ľudia s narkolepsiou môžu mať tiež:

  • obštrukčné spánkové apnoe
  • syndróm nepokojných nôh
  • nespavosť
  • počas spánku môžu rozhadzovať rukami a nohami a môžu kričať

 

Príčiny vzniku narkolepsie

Presná príčina vzniku narkolepsie nie je známa. Pri vzniku ochorenia môže hrať úlohu genetika. K rozvoju narkolepsie môže prispieť aj infekcia.

 

Normálny spánok vs narkolepsia

Normálny proces zaspávania začína fázou NREM spánku, kedy sa mozgové vlny výrazne spomalia. Približne po hodine NREM spánku nastáva druhá fáza, REM spánok. Väčšina snov sa odohráva práve v REM spánku.
Ak človek trpí narkolepsiou, preskočí sa fáza NREM spánku a hneď vstúpi do REM spánku. Tento stav nastáva aj počas dňa aj počas noci. REM spánok je charakterizovaný náhlym nedostatkom svalového tonusu, jasnými snami a spánkovou obrnou.

 

Úloha chemických látok v mozgu

Hypokretín je dôležitá chemická látka v mozgu, ktorá pomáha regulovať bdelosť a REM spánok. Ľudia s narkolepsiou majú nízku hladinu tejto chemickej látky v mozgovom moku. Obzvlášť nízka hladina hypokretínu je u ľudí, ktorí majú kataplexiu. Nie je presne známe, čo spôsobuje pokles hypokretínu v mozgu, je však hypotéza, že je to spôsobené autoimúnnymi reakciami.

 

Komplikácie narkolepsie

Narkolepsia spôsobuje u človeka problémy na profesionálnej ale aj osobnej úrovni. Iní ľudia to môžu chápať tak, že môžu byť ľudia leniví, letargickí či dokonca hrubí. U týchto ľudí môže byť znížený výkon v škole alebo v práci.

Problémy v intímnom živote

Extrémna ospalosť môže spôsobiť zníženie sexuálnej túžby alebo impotenciu a ľudia s narkolepsiou môžu dokonca zaspať pri sexe. Problémy spôsobené sexuálnou dysfunkciou môžu ďalej spôsobovať emocionálne problémy.

Fyzická ujma

Ľudia s narkolepsiou majú zvýšené riziko vzniku nehody v aute, poranení a popálenín spôsobených pri príprave jedla a pod.

Obezita

Ľudia s narkolepsiou majú dvakrát vyššiu pravdepodobnosť, že budú obézni. Zvýšená telesná hmotnosť môže súvisieť s nečinnosťou, nekontrolovateľným prejedaním, nedostatkom hypokretínom alebo kombináciou všetkých faktorov.

 

Život a narkolepsiou

držte sa plánu
Chodievajte spať a prebúdzajte sa v rovnakom čase každý deň, vrátane víkendov.

zdriemnite si

Počas dňa si párkrát zdriemnite na pár minút. Takýto spánok vás môže osviežiť.

vyhnite sa nikotínu a alkoholu

Tieto látky môžu zhoršiť príznaky a symptómy narkolepsie.

pravidelne cvičte

Pravidelne cvičenie štyri hodiny pred spaním vám môže pomôcť cítiť sa lepšie počas dňa a zaručí vám lepší spánok.

 

ZDROJ: www.nhs.uk, www.mayoclinic.com, www.webmd.com

Ilustračné foto © pressmaster – Fotolia.com

Značky: , , , , , , ,

Mohlo by Vás zaujímať

  • žiadne

Sponzorské články