Je pitie kávy prospešné pre zdravie?

Je pitie kávy prospešné pre zdravie?

Aj vás zo sladkého spánku prebúdza omamná vôňa kávy? Kým si neprimiešate cukor či mlieko do svojho ristretta, piccola alebo espresa, hodiny ani nezačnú odbíjať nový deň? Ste klasik? A najmä ráno? Vedzte, že nie ste jediný, komu povinná dávka kofeínu pomáha naštartovať či prežiť deň.  Vedzte však i to, že pitie kávy je pre vaše zdravie prospešné.

Pýtate sa, ako môže káva zlepšiť vaše zdravie?

Podľa prieskumov je pitie kávy spojené so zníženým rizikom predčasného úmrtia až o 16% aj napriek tomu, že môže zvýšiť hladinu stresového hormónu kortizolu a podporovať závislosť na kofeíne. Kofeín stimuluje centrálnu nervovú sústavu i srdce. Zlepšuje vylučovanie, rozširuje cievy (srdca, mozgu, obličiek) a tiež periférne cievy. Zvyšuje sekréciu žalúdočných štiav, povzbudzuje chuť do jedla a činnosť tráviaceho traktu, zlepšuje funkciu čriev pri zápche a odvodňuje, čím pomáha organizmu zbaviť sa toxínov. Zbavuje telo únavy, má povzbudivé účinky na myseľ, hasí smäd a osviežuje po namáhavej telesnej i duševnej činnosti. Opomenúť nemožno ani fakt, že tiež urýchľuje odbúravanie tukov (samozrejme bez pridaného cukru či smotany).

Čítajte: Zdravie v bylinkách a ich využitie v kuchyni

Kedy sa vyhnúť pitiu kávy

Kávu však nie je vhodné piť krátko pred chystaným odchodom k nočnému odpočinku, pretože ľahko môže narušiť fyziologické striedanie spánkových fáz či dokonca sa podpísať pod jednu z príčin nespavosti. Ak trpíte vysokým krvným tlakom, pankreatitídou alebo máte problémy so žlčníkom, tiež nie ste najvhodnejším adeptom na korzovanie kaviarňami. Pitie kávy sa vo všeobecnosti neodporúča ani počas gravidity, no ani v procese plánovaného počatia.

Pozitíva pitia kávy

Existuje však niekoľko oblastí, kde je pitie kávy podľa výskumov vyslovene prospešné (opäť je však potrebné s mliekom a cukrom narábať veľmi opatrne a šetrne).

  • Ako prevencia depresie

U žien, ktoré denne vypijú dve až tri šálky kávy denne existuje o 15% nižšie riziko pravdepodobnosti vzniku depresie ako u tých, ktoré kávu nepijú. Štyri šálky denne znamenajú zníženie tohto rizika až o 20%.

  • Ako prevencia žlčníkových kameňov

Výskumníci z Harvardu v roku 2002 zistili, že ženy, ktoré pijú spomínané štyri šálky kávy denne znižujú riziko vzniku žlčníkových kameňov až o 25%. Obdobné výsledky boli preukázané aj u mužov v starších výskumoch.

  • Podpora pamäte

Káva má priaznivý vplyv na krátkodobú i dlhodobú pamäť. Dve šálky kofeínu denne údajne zlepšujú krátkodobú pamäť i reakčnú dobu. Priaznivý účinok kávy je dokázaný aj v prípade prevencie Alzheimerovej choroby. Mnohí vedci, ktorí skúmali účinok kávy a kofeínu na ľudský organizmus a pamäť, odporúčajú v strednom veku zvýšiť denné množstvo šálok kávy na štyri až päť.

  • Zmenšuje riziku vzniku cukrovky

Štúdie naznačujú, že pitie kávy pomáha znížiť riziko rozvoja diabetu 2.typu.

Čítajte: 6 potravín, ktoré vám zlepšia pamäť

  • Znižuje riziko vzniku rakoviny

Konzumácia kávy sa podľa švédskych výskumov spája so znížením rizika vzniku rakoviny prsníka, prostaty, maternice a pečene. Podľa týchto štúdií môže pitie dvoch až troch šálok kávy znížiť riziko alebo oddialiť nástup rakoviny prsníka.

  • Zníženie alebo udržanie hmotnosti

Káva a jej pravidelné pitie vám môže dopomôcť k strate, resp. k zníženiu hmotnosti. Ako sme však už viackrát uviedli, so striedmym užívaním pridaného cukru, mlieka či smotany.

  • Ako prevencia vzniku Parkinsonovej choroby

Podľa prieskumov má príjem kofeínu z kávy priaznivý vplyv v rámci prevencie vzniku Parkinsonovej choroby. Príjem dvoch až troch šálok kávy denne môže údajne znížiť riziko jej vzniku až o 25%.

Okrem vyššie uvedených pozitívnych vlastností pitia kávy možno ešte spomenúť jej pozitívny vplyv v rámci prevencie DNY. Káva je tiež bohatá na antioxidanty a jej pitie pomáha zvýšiť vytrvalosť a krátkodobú výkonnosť. Avšak tak ako pri všetkom je i v pití kávy najlepšia tzv. zlatá stredná cesta – ak trpíte nedostatkom spánku, ani galón kávy vás nepreberie k životu a nezabezpečí vám plnohodnotný fyzický či duševný výkon.

Mohlo by vás zaujímať: 10 najlepších potravín na srdce

Autor: -lfb-
Foto © haveseen – Fotolia.com

Hľadané výrazy k článku

Značky: , , , , , , ,

Mohlo by Vás zaujímať

Sponzorské články